1月
懐かしさ=過去の日常+長い空白 京大教授ら調査 京都新聞1月14日
Karouji,Y., Miyamoto,Y., Kurita,T., Hyde, J.S.,& Kusumi;T. The Intergenerational Transmission of Implicit Math-Gender Stereotypes from Mother to Child in Japan The 12th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology January 27-29, 2011, San Antonio, Texas
Kurita,T., Karouji,Y.,,& Kusumi;T Differences in Stereotypes about Disabled People: Mental illness, mental retardation, and physical disability The 12th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology January 27-29, 2011, San Antonio, Texas
Morimoto,Y., Nakashima, S.F.& Kusumi;T Punishers have poor memory for faces The 12th Annual Meeting of the Society for Personality and Social Psychology January 27-29, 2011, San Antonio, Texas
2月
認知心理学会発表申し込み 2/14 14時
心理学会発表申し込み 2/21
3月
日本認知科学会第28回大会 論文発表申請締切:2011年3月18日 金
楠見 孝 2010 批判的思考のスキル育成の教材の開発と評価 ラウンドテーブル「批判的思考教材の開発と実践」 (ラウンドテーブル企画) 第16回大学教育研究フォーラム 2011年3月18日(金)13:30-16:00 京都大学
聖母大学大学院公開講座『批判的思考力の育成:基礎的知識』2011年3月28日(月)14:00-15:30
楠見孝・中本敬子 2011 心理実験・調査による研究例2:評定尺度実験に基づく痛みを表す言語表現の分類 中本敬子・李在鎬(編) 認知言語学研究の方法:内省・コーパス・実験 ひつじ書房
Morimoto, Y., Nakashima, S. F, & Kusumi, T. (2011). Comparison between preferences of monopolists and non-monopolists toward justified punishers. Psychologia: An International Journal of Psychological Sciences,54,27-38.
4月
5月
6月
21世紀市民のための高次リテラシーと批判的思考力のアセスメントと育成 (基盤A)6.26.日 10:30-16:30 キックオフミーティング 京都
「科学コミュニケーションを支える市民リテラシーと批判的思考:食品と放射能のリスク認知の事例から」 2011年6月30日(木) 18:00-20:00 科学コミュニケーション研究会 関西支部 PDF
楠見 孝 2011 レトリックと批判的思考:認知心理学の観点から 日本認知言語学会論文集,11,551-558
楠見 孝 記憶仕組みについて 滋賀県立膳所高校高大連携授業 6.17
都築章子・楠見孝・鳩野逸生・鈴木真理子 (2011).サイエンスコミュニケーションデザインを支える知のネットワー
楠見 孝 2011 日本におけるPISA問題「中韓日シンポジウム アジアにおけるPISA問題」6月14日
7月
都築章子・西村祐治・楠見孝・鳩野逸生・鈴木真理子 (2011).'How science works'という視点:欧米の博物館を例にして 科学教育研究,35,218-220.
楠見 孝 高校生の批判的思考態度と学習スキル:スーパーサイエンスハイスクールにおける学習活動の効果 日本教育心理学会第53回総会発表論文集,47.
Keisuke Inohara,K. & Kusumi, T.
LSA predicts the effect of habitual reading on readers' word associations. Paper presented at 21st Annual Meeting of Society for Text and Discourse Poitiers, FranceRyuta Iseki, R. & Kusumi,T. Semantic Roles Underlie the Action-State Distinction Theory of Implicit Causality. Poster session presented at 21st Annual Meeting of Society for Text and Discourse Poitiers, France
Tsunemi, K. & Kusumi,T. Autobiographical memories prompt feelings during story. Poster session presented at 21st Annual Meeting of Society for Text and Discourse Poitiers, France
Goto, T. & Kusumi, T. The moderator effect of autonomy on the relationship between emotion regulation and frustration task performance. Poster session presented at Plenary meeting of International Society for Research on Emotion(ISRE2011), Kyoto.
Komiya ,A., Goto, T. & Kusumi, T. Is it no use crying over spilled milk on you? The effects of situations on regret and its function. Poster session presented at Plenary meeting of International Society for Research on Emotion(ISRE2011), Kyoto.
8月
9月
インタビュー PISA「学習方法」学校で習得. 読売新聞. (2011.9.23 ).
『批判的思考力を育む:学士力と社会人基礎力の基盤形成』 有斐閣10月
大学院・3年次編入 入試説明会 2011年10月6日(木)16:30-18:30
11月
取材. 流言・デマ①:「情報奔流:ネット社会と震災」. 京都新聞. (2011.11.16 ).
サイエンスアゴラ2011「危ないってどういうこと?―生活の中のリスクと科学リテラシー」11/19(土)12:45-14:45 日本科学未来館 シノドスジャーナル ウェブロンザ
シンポジウム「科学と技術と社会の学びにおける批判的思考-小学校と中学校と高等学校からの提案とそれらへの理論的意味づけ-」平成23年度日本理科教育学会近畿支部大会 滋賀大学教育学部附属中学校 2011年11月26日(土)
猪原敬介・楠見孝 2011 潜在意味解析に基づく概念間類似度の心理学的妥当性:言語統計解析アプローチの効用と限界 心理学評論,54(2),101-122
12月
Tsunemi, K. & Kusumi, T. (2011). The effect of perceptual and personal memory retrieval on story comprehension. Psychologia An International Journal of Psychological Sciences
1月
出版時期未定
2011.12.7