第4回京都大学大学院教育学研究科国際シンポジウム
「暗黙知と熟達化」
暗黙知研究の第一人者Wagner教授と野中郁次郎教授を招いて下記の通りのシンポジウムを開催しました.
148名(学内44名)の参加者を得て,熱心な討論が行われたことを感謝します.
日時:2005年12月18日(日) 10時半-17時
場所:京大会館(〒606-8305京都市左京区吉田河原町15-9)
当日配布のアブストラクト集 Abstract New!
第一部
基調講演1 10:30-12:00(英語講演、日本語解説付き)
リチャード・ワグナー(フロリダ州立大学心理学部/心理学)
Tacit knowledge:
Theory and methods from psychological research
暗黙知:心理学からの理論と方法
Useful References for Further
•Cianciolo, A. T., Matthew, C., Wagner, R. K., &
Sternberg, R. J. (in press). Tacit
knowledge, practical intelligence, and expertise. In N. Charness,
K. A. Ericsson, P. Feltovich, & R. Hoffman
(Eds.), Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance.
•Gladwell, M.
(2005). Blink: The power of thinking without thinking.
•Seger, C. A. (1994). Implicit learning. Psychological Bulletin, 115,
161-196.
•Schacter, D. L., Chiu, C.-Y. P., & Ochsner, K. N. (1993).
Annual Reviews, 16, 159-182.
•Sternberg, R. J., Forsythe, G. B., Hedlund, J., Horvath, J. A., Wagner, R. K., Williams, W.
M., Snook, S. A., & Grigorenko, E. L.
(2000). Practical intelligence
in everyday life.
第二部(日本語講演)
基調講演2 1:30-2:30pm
野中郁次郎(一橋大学大学院国際企業戦略研究科/経営学)
組織的知識創造:暗黙知と形式知の綜合
Organizational
Knowledge Creation: Synthesis of Tacit and Explicit Knowledge
References for Further
Nonaka, I. & Toyama, R. 2005
The theory of the knowledge-creating firm: subjectivity, objectivity and
synthesis. Industrial and Corporative
Change,14,419-436.
野中郁次郎・遠山亮子 2005 フロネシスとしての戦略 一橋ビジネスレビュー 2005年冬号.WIN.(53巻3号),88-103.
発表 3:00-5:00pm(日本語講演、5のみ英語講演・日本語解説付き)
1 楠見 孝(京都大学大学院教育学研究科/認知心理学)
管理職の暗黙知と熟達化
Tacit knowledge and expertise in Japanese manager
参考論文 中間管理職のスキル・知識とその学習 関連ページ
2 松尾 睦(小樽商科大学大学院・商学研究科/経営学)
日本企業における経験学習と熟達化
Experiential learning and expertise in Japanese
firms
3 伊東昌子(常磐大学人間科学部/認知心理学/NTT-AT/HCIコンサルタント)
営業担当者の実践知:意図生成による状況行為の抑制
How do effective
salespeople regulate to trigger situational actions?
参考論文Tacit
cognitive resource and its effect in personal selling
最近の論文: Miyajima,A.Itoh,Y.,M. & Watanabe, T. 2005 "Tsunagari-kan"
Communication: Design of a New Telecommunication Environment and a Field Test
with Family Members Living Apart International Journal of
Human-Computer Interaction,19,253-276
4. 平田謙次(産能大学/経営心理学)
熟達を促す職務経験の内容:IT技術者の仕事場学習
Contents of work experience for expertise:Workplace
learning on IT engineer.
参考文献 我が国 IT サービス市場に関する スキル動向等調査研究報告書
5. Moisés Kirk
de Carvalho Filho (JSPS Researcher/教育心理学)
運動学習における運動メタ認知能力と分散練習
The role of motor-metacognitive ability
and practice distribution in motor learning.
問い合わせ先
楠見 孝 Kusumi(at)educ.kyoto-u.ac.jp
2005.12.19