21世紀COEプログラム「心の働きの総合的研究教育拠点」

 

若手研究者のための「感情と認知」ワークショップ(Aチーム主催)の記録

 

21COE国際シンポジウム New Perspectives in Affective Science(1月28日―30日)で来日した認知関係の4人の先生を招いて研究交流をおこなうワークショップを おこないました。活発な議論がおこなわれました。

 

日時  2005年131日 月曜 午後1:00-5:00

場所  京都大学芝蘭会館別館2F研修室

 

1: Conversational agent and Emotion

Kusumi (Kyoto Univ.)

Embodied Conversational Agents in education and mental support

Cassell (Northwestern Univ.) http://web.media.mit.edu/~justine

Concerns in Evaluating Embodied Conversational Agents

 

2: Metaphor & Emotion

Nakamoto (Kyoto Univ. post doctorial researcher)

Conventional metaphors of anger in Japanese

Taira (Kyoto Univ. Graduate student)

The effect of metaphor on reading processing

Kovecses(Eotvos Lorand Univ.) http://seas3.elte.hu/seas/das/

Three levels of metaphor

 

3: Story understanding and Emotion

Komeda (Kyoto Univ. Graduate student)

The effect of similarity with respect to protagonists' and readers' emotions on narrative comprehension

Oatley (Univ. of Toronto)  http://www.oise.utoronto.ca/depts/hdap/oatley/bio.htm

The experience of emotions while reading short stories: Empirical studies

 

4: Mere exposure effect and Emotion

Matsuda (Kyoto Univ. graduate student)

The Levels of Processing Influence the Mere Exposure Effect on Incidental Concept Formation

Winkielman(UCSD) http://psy.ucsd.edu/~pwinkiel/

When perceiving and thinking is easy on the mind

 

担当者

京都大学教育学研究科

楠見 孝

http://www.educ.kyoto-u.ac.jp/cogpsy/kusumi/