21世紀COEプログラム「心の働きの総合的研究教育拠点」
若手研究者のための「感情と認知」ワークショップ(Aチーム主催)の記録
21COE国際シンポジウム New Perspectives in Affective Science(1月28日―30日)で来日した認知関係の4人の先生を招いて研究交流をおこなうワークショップを おこないました。活発な議論がおこなわれました。
日時 2005年1月31日 月曜 午後1:00-5:00
1:
Conversational agent and Emotion
Kusumi
(
Embodied
Conversational Agents in education and mental support
Cassell
(
Concerns
in Evaluating Embodied Conversational Agents
2:
Metaphor & Emotion
Nakamoto
(
Conventional
metaphors of anger in Japanese
Taira
(
The
effect of metaphor on reading processing
Kovecses(Eotvos
Lorand Univ.) http://seas3.elte.hu/seas/das/
Three
levels of metaphor
3:
Story understanding and Emotion
Komeda
(
The
effect of similarity with respect to protagonists' and readers' emotions on
narrative comprehension
Oatley
(
The experience of emotions while reading
short stories: Empirical studies
4:
Mere exposure effect and Emotion
Matsuda
(
The
Levels of Processing Influence the Mere Exposure Effect on Incidental Concept
Formation
Winkielman(UCSD) http://psy.ucsd.edu/~pwinkiel/
When perceiving
and thinking is easy on the mind
担当者
京都大学教育学研究科
楠見 孝
http://www.educ.kyoto-u.ac.jp/cogpsy/kusumi/